Ursäkta uppehållet - DIABETES

Hej nu är "A" tillbaka till verkligheten och tänkte skriva ett inlägg om Diabetes. Vilken tur jag har att en vän till mig är här och hon har diabetes. Hon fick det när hon var 11 år. Jag tänker ställa henne frågor som vi såklart hoppas på att hon kan svara på och att ni läsare har nytta utav det.


Vad är diabetes?
- Diabetes är en sjukdom.

Ja det förstod jag också, men varför drabbas man av den?
- Det kan vem som helst få det är något som sitter i kroppen.

Vad får man för symtom om man är orolig över diabetes?
- Kallsvettas, dricker mer än man brukar, kissar jätte ofta, trött och hängig.
Man kan också få en massa andra symtom men dem där symtomerna hade jag och jag fick syraförgiftning.

Vad är Syraförgiftning?
- Går symtomen för långt hamnar man i koma om man har otur.

Det har du tydligen varit med om, hur länge låg du i koma?
- 24 timmar.

Hur är ditt sätt att leva idag med diabetes?
- Det är lite annorlunda än vad ditt liv är, men i stort sätt samma. Skillnaden är att jag får ta massa sprutor, varje gång jag äter och lantus/långtidsvärkande. Jag tar sprutorna i magen och i låret, men man kan även ta dom på rumpan eller överarmen.

 

"J" förklarar lite för mig:

Att ha sockersjuka innerbär att man måste ta sprutorna annars blir ditt blodsocker väldigt högt, och det är farligt och du kan hamna i koma eller värre. Du kan även få lågt blodsocker, det kallas att du får en känning. Då måste man snabbt få i sig något lätt socker tex: dextrosol, banan, chokladkakor, mjölk, smörgåsar eller något annat som snabbt får upp ditt socker igen. Om du inte lyckas få upp sockret igen till en normal nivå som är mellan 4-6 så har du fått en spruta på sjukhuset som förvaras kallt o bara används i nödfall vid lågt blodsocker.

 

Vi med diabetes kan förstås ha ett högre blodsocker än vad ni andra har, ni ligger dagligen på blodsockret 4-6 oavsett vad ni äter, men vi som har sockersjukan åker lätt upp till ett betydligt högre socker genom att bara äta en ballerinakaka eller dricka en festis.Varje år drabbas nästan 700 barn i åldern 0-14 år och omkring 400 personer i åldern 15-34 år av diabetes. Tyvärr vet jag inte hur många som dör i snitt av diabetes.


Tack "J" för att du hjälpte oss!

image38

 

Med vänliga Hälsningar

"A".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0